23948sdkhjf

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Nelly presterade under Qliro Groups förväntningar.

Nelly

Qliro Group aviserade redan i början av april att första kvartalet, perioden januari till mars, utvecklades svagt på grund av bland annat högre returgrad i Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

För Nelly minskade rörelseresultatet före av och nedskrivningar till -14,9 (12,3) miljoner kronor. Marknadsföringskostnaderna ökade med 8 miljoner kronor till 26 miljoner kronor vilket motsvarar 9 procent av omsättningen. Ökad marknadsföring ledde till högre orderingång om 15 procent men förlängda returer och leveransstrul ledde till att omsättningsökningen blev 3 procent. Beställningar för cirka 13 miljoner kronor fördröjdes vid påsk och levererades i andra kvartalet.

I veckan aviserades även att Nellys vd Jan Wallsin lämnar bolaget efter mindre än ett år på posten och efterträds tillfälligt av Anna Ullman Sersé.

Andelen egna varumärken har ökat från 37 procent till 46 procent och i rapporten skriver Qliro Group att "kärnan är de egna varumärkena som kompletteras med en portfölj om cirka 200 externa varumärken". Lagret har ökats för att skapa förutsättningar till tillväxt skriver bolaget i rapporten och säger även att hälften av besöken och köpen nu kommer via mobiltelefon. 

Nelly ökade lagret för att skapa förutsättningar för tillväxt. Det långsiktiga målet för Nelly är att uppnå en organisk tillväxt om 8 procent per år i genomsnitt och generera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.

Cdon Marketplace

För de externa återförsäljarna i Cdon Marketplace minskade nettoomsättningen från 389,8 miljoner kronor i januari-mars år 2017 till 378,4 miljoner i år. Försäljningen ökade dock med 13 procent, från 98,6 till 111,2 miljoner kronor brutto. Rörelseresultatet minskade från -12,3 till -23,6 miljoner kronor.

– Trots att påsken inföll i kvartalsskiftet, ökade de externa handlarna sin försäljning med 13 procent. Som en del i transformeringen mot en marknadsplatsmodell genomförde Cdon en omorganisation som berörde ett tiotal administrativa tjänster. Detta belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i kvartalet, men kommer långsiktigt bidra till lägre kostnader. Vi fortsätter investera i teknologi, logistik och varumärke. Cdon lanserade också en ny skräddarsydd sajt mot företagskunder, skriver Qliro Group i kvartalsrapporten.

Qliro Group

Qliro Groups nettoomsättning ökade 2 procent till 716,1 miljoner kronor (705,3) och bruttomarginalen var 18,9 procent för kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -58,8 (-19,4) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till 91,0 (-22,9) miljoner kronor för kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113