Här finns bäst kundservice
I den årliga undersökningen Daymakerindex 2018 har kundbemötandet i 103 kedjor från femton branscher inom detaljhandeln undersökts med hjälp av mystery shoppers.
När det gäller butikerna knips förstaplatsen av The Body Shop, som klättrat ordentligt från 14:e plats förra året. De följs av Euronics och Colorama.
Av de branscher som undersökts är bokhandeln etta. Tvåa kommer sport- och fritidshandeln och trea optikhandeln.
– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.
Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit något sämre på kundservice.
– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker.
– Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.
E-handeln växer men står i dagsläget för endast nio procent av försäljningen inom detaljhandeln.
De butikkedjorna är bäst på kundmötet:
1. The Body Shop: 90,0%
2. Euronics: 88,3%
3. Colorama: 87,8%
4. JC: 87,3%
5. Rizzo: 86,3%
6. G-star: 85,8%
7. Pocket Shop: 85,2%
8. Synsam: 83,2%
9. Apotek Hjärtat: 82,5%
10. Electrolux Home: 81,5%
Här är de bästa branscherna
1. Bokhandel: 74,8%
2. Sport/Fritid: 74,7%
3. Optik: 74,6%
4. Elektronik: 74,2%
5. Färg och tapet: 73,7%
6. Kropp/Hälsa: 71,6%
7. Skor: 70,9%
8. Telekom: 68,3%
9. Kläder: 66,2%
10. Bygghandel: 62,9%
11. Accessoarer: 62,5%
12. Heminredning: 57,9%
13. Trädgård/blommor: 56,6%
14. Bensin/Biltillbehör: 55,5%
15. Varuhus: 38,4%