Outlet lyfte Boozt
E-modehandlaren Boozt visar upp en omsättning för koncernen på drygt två miljarder kronor år 2017. Det innebär en 44,4-procentig ökning jämfört med 1,39 miljarder året innan. Det framgår av företagets årsrapport. Koncernens rörelseresultat uppgick till -69,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21 miljoner år 2016.
För företagets e-handelssida Boozt.com uppgick nettoomsättningen till 1,9 miljarder (1,3) och rörelseresultatet till -71 miljoner (10). För Booztlet – företagets outlet som dels består av en e-handelssida och dels en butik utanför Köpenhamn – var nettoomsättningen 49,1 miljoner kronor (30,7) och rörelseresultatet 2,1 miljoner (4,1).
”Ökningen av nettoomsättningen är främst hänförlig till segmenten Boozt.com och Booztlet.com, som växte med 49,4 respektive 59,8 procent. Nettoomsättningstillväxten påverkades negativt av segmentet Övrigt, vilket innefattade ett kommissionsförsäljningsavtal med Ecco som avslutades i mars 2017”, skriver ledningsgruppen i årsrapporten.
”Booztlet.com växte 60 med procent år 2017 med en tilltagande ökning under året och med allt större bidrag till rörelsemarginalen”, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i årsrapporten. Han påpekar vidare att företaget kommer att öka sitt fokus på outlet-butiken.
Boozt står enligt företagets egen utsago i dagsläget för endast en procent av den nordiska marknaden för mode, sportkläder och accessoarer. Fokus ligger nu på att växa. Bland annat ska en ny kategori lanseras under året: heminredning. Företaget ska även utöka sport- och athletisurekategorin med varumärkena Adidas och Reebok under det tredje kvartalet. Skönhetskategorin, som lanserades förra året, ska stärkas med nya varumärken samt med en flaggskeppsbutik i Köpenhamn. Även kategorin barn ska stärkas.