Returer tynger Nelly
E-handelskoncernen Qliro Group vinstvarnar inför första kvartalet då bland annat högre returgrad och ökade marknadsföringskostnader tynger Nellys resultat. I jämförelse med samma period förra året påverkades resultatet negativt med cirka 16 miljoner kronor på grund av returökningar.
Ökad marknadsföring ledde dock till högre orderingången för Nelly, en ökning med 15 procent under första kvartalet. Dock landar omsättningsökningen på 2 procent som en följd av fördröjda leveranser kring påsk och ökade returer. En kampanj med förlängd returrätt i det fjärde kvartalet slår även den mot resultatet.
– Nelly är fortsatt välpositionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trenden av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårt kunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor, säger Marcus Lindqvist vd och koncernchef på Qliro Group i en kommentar.
Resultatet påverkas även negativt av ökade satsningar på marknadsföring och organisation inom nätmodehandlaren.
Koncernens resultat tyngs även av omorganisation inom Cdon Marketplace och plattformens inriktningsförändringar mot att bli en nordisk marknadsplats för externa handlare vilket belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i första kvartalet.
Slutgiltiga siffror för e-handelskoncernen presenteras i delårsrapporten för första kvartalet 20 april.