Ny molnplattform för bättre kundupplevelser
För att företag bättre ska kunna förstå sina kunders beteenden och reagera snabbt presenterar Adobe nästa generation av Adobe Cloud Platform. Bland nyheterna märks Adobes AI- och maskininlärningsteknik Adobe Sensei, som bland annat ger utvecklare möjlighet att på egen hand bygga användardefinierade datamodeller och ”lära upp” algoritmer för att passa företagens unika behov.
Biljoner datatransaktioner
Adobes Cloud Platform används i dag av tusentals företag världen över. Varje år genomförs 155 biljoner datatransaktioner på plattformen, enligt Adobe.
– Det kan vara svårt för företag att skapa sig en överblick över och agera efter den massiva mängd data som existerar i dag. Med den nya och mer moderna molnarkitekturen får företagen de verktyg de behöver för att kunna leverera bra kundupplevelser på en bråkdels sekund, säger Imran Afzal, marknadschef i Norden för Adobe Experience Cloud.
Fem konkreta förbättringar
Enligt Adobe har nya Cloud Platform försetts med följande fem stora förbättringar:
• Ny profil med GDPR-hjälp
En ny profil som gör det möjligt för företag att samla all data om kundernas preferenser så att kundupplevelsen kan förbättras längs med hela kundresan. Den nya profilen hjälper även kunder att bli klara i tid till att nya dataskyddsförordningen, GDPR, träder i kraft i maj.
• Tillgång till Hootsuite och Observepoint
Förbättrat och uppdaterat Adobe Exchange, som är en samling applikationer och integrationer till tredjepartslösningar. Bland nya tredjepartsintegrationer finns bland andra Hootsuite och Observepoint.
• Datamodeller som användare själva bygger
Nu går det att bygga sina egna användardefinierade datamodeller med AI Studio, en ny tjänst som drivs av Adobe Sensei.
• Tränar algoritmen
Utvecklare kan få tillgång till förprogrammerade Adobe Sensei-algoritmer som kan ”läras upp” för att passa företagens specifika behov.
• Ny beta-version
Den nya beta-versionen av Adobes serverlösa plattform Adobe O/I Runtime, underlättar utvecklarnas arbete.