23948sdkhjf

Miljön är butikens DNA

25-års jubilerande svenska Mateus har öppnat flaggskeppsbutik på Karlavägen i Stockholm. – Butiken blir ett sätt att komma i direktkontakt med slutkonsumenten, och ger också en miljö där vi kan fotograferade våra produkter och visa dem i sitt sammanhang i vår nätbutik.

Det säger Filippa Lundahl som, tillsammans med sin mamma och grundare portugisisk-svenska Teresa Lundahl, arbetar i företaget. Mateus är liktydigt med designade keramikföremål för bordet i starka färger och tydliga uttryck, allt tillverkat i Portugal.
– Mateus ska vara hantverk och mycket kärlek, slutkunden ska ha en relation till produkten, säger Teresa Lundahl.

Flaggskeppsbutiken på Karlavägen är varumärkets första egna. Ytan är på 70 kvadratmeter och butiken smygöppnade före jul. Inredningen är signerad Christian Halleröd som bland annat jobbat med butiker både för svenska modemärket Acne och svenska parfymmärket Byredo.
– Vi har verkligen satsat på butiksmiljön. Den ska visa Mateus hela DNA, säger Filippa Lundahl som lyfter fram butikens möjligheter att samla in feedback direkt från slutkunden.

– Är koppen för stor? Vilka färger går hem? Det är sådana saker man får höra direkt från slutkunden, och inte alltid kan se i siffrorna.

Den fysiska butiken ska vara en förlängning av nätbutiken, en möjlighet att visa hela sortimentet i hemlik miljö och också ge möjlighet till återkommande event.
– Den ska visa ”the Mateus way”. Bruset och konkurrensen är hård idag, många vill åt samma målgrupper och det gäller att nå ut, säger Filippa Lundahl.

Mateus verksamhet har växt stadigt under 25 år för att förra året omsätta 35 miljoner exklusive moms i Sverige. Återförsäljarnätet i Sverige består av 150-talet fysiska butiker, en del med egen webbhandel.
– Vi arbetar med i snitt en butik per stad och två-tre i de större städerna. Vi är trogna våra återförsäljare och vill inte ha för många på varje ställe, säger Teresa Lundahl.

Sedan knappt tre år har Mateus nätbutik. Härifrån skickas produkter ut över Europa. Men Mateus kan handlas längre bort än så – som i Japan, USA och Australien. Den försäljningen sker via distributörer, som får varorna direkt från Portugal, och i sin tur levererar till återförsäljare. Mateus gör nu en ”storsatsning” på att öka exportdelen.
– Här finns mer att göra, säger Filippa Lundahl.

En annan del av expansionsplanen är att lansera produkter i ytterligare material – som textil, glas och kork.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078