Skyddsombudens ilska mot Jysk - "Helt enkelt inte sant"
Efter kraven från Arbetsmiljöverket har Jysk radat upp ett antal insatser man säger sig ha genomfört den senaste tiden. Man säger sig bland annat bygga om flera lager, ha höjt friskvårdsbidraget och startat en arbetsmiljögrupp, där butikschefer och arbetstagare ingår.
Men det stämmer inte alls, enligt flera av kedjans skyddsombud som ilsknat till ordentligt. De avfärdar det som ren och skär lögn. Till exempel säger skyddsombuden att flera av de anställda som man varit i kontakt med inte alls fått den ergonomiutbildning, som Jysk hävdar.
– För oss var det en självklarhet att ge Arbetsmiljöverket vår sida. Mycket av det som står i deras svar är helt enkelt inte sant, säger skyddsombuden Marie Lindgren i Borås och Ulla Svensson och Tina Rejbrand i Helsingborg och Ängelholm till Handelsnytt.
"Vi gör inte något fel"
Man påpekar också att de belastningsergonomiska bedömningar, som genomförts efter Arbetsmiljöverkets granskning, har varit begränsade till två av 140 butiker i Sverige. I sitt brev till myndigheten skriver man också att Jysk fortsatt att sätta hård press på anställda som ställer krav.
– Om inte vi gör det här nu så kommer Jysk att fortsätta sväva runt i deras laglösa land. Även om vi blir motarbetade så tycker inte vi att vi gör något fel. Vi står bara upp för medarbetarnas rätt till en god arbetsmiljö. Vi är en stor tillgång. Varför vill företaget inte se verkligheten, frågar sig Ulla Svensson.
Inspektören svarar
Annegret Ellinger är arbetsinspektören som utreder kravet mot Jysk och hon tror att en delförklaring till parternas vitt skilda uppfattningar kan bero på en hög personalomsättning i alla led. Utbildad personal försvinner och kunskaperna med dem.
– I ett sånt läge kan man inte vänta med utbildning kring lyfthjälpmedel och ergonomi. Gör man det får de som jobbat länge ta mycket av de tuffa arbetsuppgifterna, säger hon till Handelsnytt.