Prognos: Så många miljarder spenderas i årets påskhandel
Dagligvaruhandeln gör sig redo för påsken i nästa vecka. Enligt Svensk Handels påskprognos kommer vi spendera totalt 7,4 miljoner kronor under påskveckan. Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen och omsättningen i matbutikerna väntas dubbleras, jämfört med en genomsnittlig vardag. Påsken är handelns tredje viktigaste helg, efter jul och Black Friday/Cyber Monday.
- Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker. Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Köpvanorna i påsk
Mest populärt på det svenska påskbordet är föga överraskande ägg, sill och lax. Dessutom ökar konfektyrförsälningen att öka med 64 procent jämfört med genomsnittsveckan.
Svensk Handels konsumentundersökning visar att 75 procent, alltså tre av fyra, planerar att handla påskmaten i en större mataffär i år. Matförsäljningen på nätet ser dessutom ut att öka från förra årets 2 procent till 4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i år.
Bidrar till fler jobb
Den stora trafikökningen i handeln under påskveckan bidrar också till fler jobb. Drygt var fjärde dagligvaruhandlare (27 procent) planerar att ta in extrapersonal under påsken. Totalt skapas 2 400 extrajobb.
- Bra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.