"AI kommer att förändra samhället i grunden"
Till skillnad från den äldre generationens AI som bara kunde ge ett standardsvar på vissa frågor så kan IP Softs AI Amelia hjälpa kunderna med det de vill ha hjälp med, samtidigt hon hela tiden lär sig nya områden och från tidigare konversationer. Amelia kan föra naturliga dialoger, känna av och anpassa sig efter känsloreaktioner, ifall kunden till exempel är missnöjd, berättar Mats Ferm.
Målet: kunna tala obehindrat
Plattformen Amelia handlar dels om text och talat språk och är ett sätt att förutse kundbeteende, kundpreferenser och agera på dessa. Målet är att den som interagerar med roboten kan tala obehindrat.
– I förlängningen kan man tänka sig en tjänst där bankkunden säger till Amelia: ”Hej, kan du föra över 500 kronor till Pia?”. Och då vet Amelia vet att Pia är en betrodd kontakt och autentiserar direkt, säger Mats Ferm.
Amelia förstår intentioner
Skillnaden på Amelia och de mer vanligt förekommande chatbotarna (alltså en enklare förprogrammerad svarsfunktion baserad endast på enklare sökord) är att Amelia förstår intentionen.
– Amelia är mycket mer intelligent än en chatbot. Hon tyder vad kunden är ute efter och agerar på det, säger Mats Ferm, som ser ganska nyktert på AI-användningen.
– I dag är AI inte bäst för avancerade tjänster som spar- eller skatteupplägg, där är kompetenta specialister bäst. Men för rutinuppgifter kan man enkelt se att AI erbjuder mervärde både för retailer och slutkonsument.