Inhemska lösningen tilltalar svensken
Sedan starten har svenskarna genomfört 500 miljoner betalningar med Swish. På fem år har betallösningen omsatt över 250 miljarder kronor totalt. Sedan några år tillbaka kan den också användas i e-handeln.
– Sex miljoner användare är stora tal i Sverige, konstaterar Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.
"Avgiften högre än för kortbetalningar"
Swish är en konto-till-kontolösning i realtid, och bygger inte alls på korthantering. I dag används Swish mest privatpersoner emellan, i betalningar till små företag och till ideella föreningar som sportklubbar och liknande.
– För att få upp lönsamheten och få volym på transaktionerna, måste Swish in i den etablerade handeln, säger Bengt Nilervall och forsätter:
– Men avgiften för att använda Swish ligger högre än den gör för kortbetalningar, och det kommer de stora retailkedjorna aldrig att acceptera.
På gång även i handeln
Men det finns nyanser i detta. Så är till exempel kortbetalningar generellt dyrare för näringsidkaren i nättransaktion än i de är i butik, så i dessa fall blir prisskillnaden gentemot Swish inte lika stor.
– Swish är inte riktigt på plats i den fysiskt etablerade handeln än, utan längst har man kommit i e-handeln och mellan privatpersoner. Men jag tror definitivt att den här på gång även där.