Blippande på frammarsch
örst ut med kontaktlösa betalningar var Ica. Att kunna lägga kortet på butikens betalterminal, blippa och betala på studs förutsätter NFC-teknik, near field communication.
– Idag är ungefär hälften av alla gamla svenska kort utbytta. Det innebär att hälften av alla kort kan användas för kontaktlösa betalningar, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel.
De stora ligger efter
På betalterminalsida ute hos handlarna har det inte gått lika snabbt.
– Framför allt är de stora spelarna, som Coop och Axfood, som inte hunnit med att uppgradera till kontaktlöst i sina terminaler. Men de kommer ifatt under våren, säger Bengt Nilervall.
En ökad vana att blippa med kortet, banar väg för kontaktlösa betalningar även med telefonen.
– När nu de kontaktlösa korten blir allt vanligare, och svensken lär sig handgreppet att blippa, kommer det inte att kännas så främmande att göra likadant med telefonen, tror Bengt Nilervall.
Betalning med Apple Pay
I höstas var Reitan med 7Eleven och Pressbyrån först ut med att öppna upp för betalningar via mobiltelefonen med Apple pay, som också den använder NFC-teknik.
Apple pay är först i USA. Här på hemmaplan har det dröjt till i november förra året. Och orsaken är bland ekonomin – hos bankerna. Till skillnad från Samsung, som ser den kontaktlösa betalningen som ett sätt att promota sina mobiltelefoner, vill Apple ha en liten bit av ”betal-kakan”. Avgiften tas ut av den kortutgivande banken.
– Eftersom bankmarginalerna är större i USA har inte lösningen stött på lika stort motstånd där som den har gjort här hemma och i andra europeiska länder, förklarar Bengt Nilervall och påminner om det europeiska taket för mellanbanksavgifterna som sedan tidigare knaprat på bankernas marginaler.
Men det här är bara en övergångsfas, tror Bengt Nilervall:
– Eftersom Apple är så dominerande tror jag nog att bankerna framöver kommer att diskutera sig fram till en lösning.