Cloettachef lämnar – blir ägare i Paolo Robertos livsmedelsmärke
Förre Candyking-ägaren Dani Evanoff lämnar sin topposition i Cloetta för att satsa på egna investeringsbolaget Evanoff Group. Två investeringar är redan genomförda.
F.v.: Paolo Roberto, Dani Evanoff samt Erik Dahlén, vd för Lakritsroten. Foto: Björn Leijon/Evanoff Group
Bolaget ska framförallt investera i företag inom snabbrörliga konsumentvaror samt retail – två mål som redan påbörjats genom två färska investeringar.
Det ena innefattar ett ägarskap i tv-profilen Paolo Robertos självbetitlade livsmedelsvarumärke Paolos, medan den andra investeringen är i den lakrits-specialiserade butikskedjan Lakritsroten. Kedjan består i dag av sex stycken fysiska butiker (fem i Stockholm samt en i Malmö) och bedriver även e-handel.
– Jag har länge strävat efter att få hjälpa och utveckla andra entreprenörer och på så vis få vara med och förverkliga deras livsprojekt. Både Paolos och Lakritsroten är bolag med helt rätt profil och stor potential att växa tillsammans med Evanoff Group, säger Dani Evanoff om investeringarna.
För Paolos, som under förra året nådde en omsättning på cirka 34 miljoner kronor genom försäljning av italienska livsmedelsprodukter i dagligvaruhandeln, finns det utrymme att "expandera kraftigt", menar både Paolo Roberto och Dani Evanoff – investeraren tror på en mångdubbling av omsättningen inom något år.
De båda investeringarna är startskottet för Evanoffs bolag, som planerar flera strategiska investeringar under året – i slutändan hoppas man stå med en företagsgrupp som omfattar ett tiotal portföljbolag.
Vem som tar över efter Dani Evanoff som lösgodischef på Cloetta står redan klart .