Självkörande bilar gör debut på Tokyo-OS
Nya e-palette är en självkörande eldriven bil som kan användas för allt från små popup-butiker, leveranser eller som ett rullande provrum.
Alla de stora bilmärkena har under flera år satsat på självkörande elbilar för taxi- och privatmarknaden. Nu har världens näst största biltillverkare Toyota presenterat en elbil där de främsta målgrupperna är handeln och restauranger.
Den självkörande e-paletten kommer inte att vara ett helt färdigt fordon utan beskrivs som en ”plattform”. Tanken är att handlare ska kunna vara flexibla och välja om de vill använda e-palette som popup-butik, för leveranser, som närbutik eller som ett rullande provrum.
Toyota planerar att göra bilen i tre olika storlekar, mellan 4–7 meter långa. Alla tre kommer att ha platta golv och helt öppen interiör. E-palette kommer mer att se ut som genomskinliga containrar än dagens fordon.
E-palette kommer att kunna köra omkring på vägarna helt själv, och kunderna öppnar dörrarna med ansiktsigenkänningsteknik eller med sin mobil. Alla köp ombord kan skötas helt automatiskt eftersom bilen är uppkopplad mot nätet.
Tillverkaren Toyota har ännu inte presenterat någon prislapp för e-palette, men enligt experter så kommer de första självkörande bilmodellerna att kosta minst 1-2 miljoner kronor.
Det första stora testet för e-palette blir under OS i Tokyo hösten 2020. Då planerar Toyota att ha en hel flotta med fordon färdiga för idrottarna att använda.
Efter de olympiska spelen så kommer bilarna att genomgå omfattande tester i flera världsdelar, bland annat Asien och Amerika. Därför kommer det troligen att dröja flera år innan e-palette blir tillgänglig här i Sverige.
Konceptbilen är ett samarbete mellan tillverkaren Toyota och flera andra internationella företag, bland annat nätjätten Amazon, bilmärket Mazda, Pizza Hut och samåkningsföretagen Uber och Didi.