23948sdkhjf

Sviktande framtidstro i handeln

Det råder allt sämre framtidstro i svensk handel. Men inom e-handeln spirar optimismen.

Framtidstron bland de fysiska butikerna fortsätter att falla. Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad, där framtidsindikatorn föll med 3,2 enheter till 90,2. Det är drygt 10 enheter lägre än vid motsvarande tid förra året. Mest föll förväntningarna på den framtida försäljningen.

Dagligvaruhandeln vände nedåt igen

Allra mest dystert är det hos sällanköpsvaruhandeln, där framtidsförväntningarna har minskat under flera månader och mars blev inget undantag. Index minskade med 3,4 enheter till 85,3 under månaden. Dagligvaruhandeln vände också nedåt igen, efter att ha blivit mer optimistiska i februari. Här minskade index med 2,9 enheter till 95,1.

Optimismen spirar i e-handeln

I e-handeln är det dock ett helt annat ljud i skällan. Under 2017 uppvisade e-handeln en tillväxt på 16 procent och Handelsbarometern visar att optimismen bland e-handelsföretagen är fortsatt stark. Framtidsförväntningarna steg nämligen med ytterligare 2,5 enheter till 117,6.

Mest ökade förväntningarna om lönsamhet med 10,3 enheter till 108,1.
- Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.


Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095