Stora utmaningar väntar möbeljätten
Ikea har haft svårt att hänga med i utvecklingen, trots både e-handel och att man i allt högre utsträckning digitaliserar sina produkter. Efter en 20 år lång fantastisk tillväxtkurva, så är trenden på väg att vända för möbeljätten.
- Vi växer fortfarande, men inte med samma hastighet och vi ser ett ändrat beteende hos kunderna. Det visar att vi behöver förändras, säger Kristin Grimsdottir, hållbarhetschef på Ikea Business Solutions, till IDG.
”Vi ska ändra mycket på Ikea”
Exakt hur förändringen ska se ut har hon inga svar på i dagsläget, då man är precis i inledningsfasen av förändringsarbetet. Men man pratar både om att förbättra kommunikationen med de över 100 miljoner medlemmarna världen över i den egna kundklubben, fortsätta utveckla nya tekniska lösningar likt den i appen där man via AR-teknik kan placera Ikeamöbeln på vald plats i hemmet.
- Vi ska ändra mycket på Ikea de närmaste tre åren. Det handlar inte om en treårsplan där vi jobbar mot ett specifikt mål som ska vara avklarat då, utan att det här är vårt fokus under tre år framåt. Och vi ska arbeta agilt och med våra kärnvärderingar i grunden, fortsätter hon.
”Fler ska ha råd med våra produkter”
Ett steg i utvecklingen skulle kunna tänkas vara att även kunna köpa möbeln via AR-appen, en möjlighet som saknas i dag.
– Vad ska vi prioritera framåt? Hur ska vi välja? Vi har valt tre huvudspår – fler ska ha råd med våra produkter, vi ska finnas i de kanaler där kunderna finns och vi ska vara hållbara och tillföra något till världen, säger Karin Grimsdottir till IDG.