Satsar på trafiken i butikerna
Clas Ohlsons tredje kvartal bjöd på ökade marknadsföringssatsningar som påverkade bruttomarginalen negativt, satsningar som ser ut att hålla i sig.
– Det är en medveten satsning vi gjort för att bibehålla trafik i butikerna och bygga varumärket. Jag tror att den marknadssituation vi är i kräver fortsatta investeringar för att upprätthålla trafiken, säger Clas Ohlsons finanschef Göran Melin till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlsons bruttomarginal, som i det fjärde kvartalet minskade med en procentenhet till 40,8 procent, påverkades negativt av den försvagade norska kronan (via försäljningen), en starkare USA-dollar och de ovan nämnda ökade kommersiella satsningarna.
Hur ser valutasituationen ut för det fjärde kvartalet?
– Vi kommer ha en fortsatt press från den amerikanska dollarn, inte lika stor som i det tredje kvartalet, men en fortsatt negativ effekt. Den norska kronan såg ut att ge en liten negativ effekt som det såg ut när vi gick in i det fjärde kvartalet. I dag skulle jag tro att det är ungefär oförändrat om kursen håller i sig. Vad gäller valutasäkringar ser vi inte någon markant påverkan i det fjärde kvartalet, summerar finanschefen.
Clas Ohlsons strategiarbete "100 år till", som ska resultera i en ny strategisk plan, har under tredje kvartalet belastat resultatet med cirka tio miljoner kronor. Strategiarbetet, inklusive lansering och implementering, beräknas belasta de tre kommande kvartalen med cirka tio miljoner kronor per kvartal.
Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 349 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 379 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning av tre estimat.
Resultatet före skatt blev 349 miljoner kronor. Förväntat var 379 miljoner kronor, enligt SME.
I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen en procent högre. Väntat var en uppgång på en procent och här bestod konsensus endast av två estimat.
Clas Ohlsons totala försäljning steg med två procent under februari. I lokala valutor ökade försäljningen med tre procent. Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades att den totala försäljningen skulle öka 2,7 procent och att försäljningen i lokala valutor skulle öka 4,0 procent.
Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var oförändrad under perioden.
Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista februari till 225 stycken.
I Sverige steg försäljningen med två procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med tre procent, i Finland var den upp fyra procent och regionen utanför Norden visade en minskning på nio procent.