Prognos: Fler måste anställas
Svenska arbetsgivare inom handeln väntar sig en ökning i antalet jobbtillfällen med sju procent i nästa kvartal jämfört med nuvarande kvartal. Det innebär en svag ökning jämfört med motsvarande kvartal förra året, då jobbprognosen låg på sex procent. Det visar Manpower Group i sin Arbetsmarknadsbarometer.
– Arbetsmarknadsbarometern visar att arbetsgivare i handeln lämnar en positiv jobbprognos för våren. Generellt i Sverige ser vi en arbetsmarknad som digitaliseras i snabb takt, vilket ställer krav på företagsledare att rekrytera talanger med förmågan att snabbt anpassa sig till nya omständigheter, säger Lars Forseth, vd för Manpower Group Sverige.
För samtliga branscher i Sverige är sysselsättningstrenden +2 procent. Totalt visar sju av tio branscher upp positiva jobbprognoser. Liksom förra året ser det mest positivt ut i hotell- och restaurangbranschen, med +18 procent, följt av energisektorn med +14 procent och parti- och detaljhandeln på +7 procent.
– Digitaliseringen påverkar branscher på olika sätt och i olika takt, men generellt kan man säga att mjuka färdigheter blir allt viktigare på den nya arbetsmarknaden. God kommunikationsförmåga, samarbetsvilja och kreativ problemlösning är tre egenskaper som efterfrågas av arbetsgivare i allt högre utsträckning, säger Lars Forseth.
Manpower Groups Arbetsmarknadsbarometer ges ut en gång i kvartalet. Undersökningen baseras på intervjuer med 59 000 arbetsgivare från hela världen, varav 750 i Sverige.