23948sdkhjf

Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

När den fysiska butiken integrerar den digitala butikens teknik lyfter man kundupplevelsen till en ny nivå.

Den fysiska butiken måste ta tillvara interaktiviteten som den digitala butiken uppnår. Genom att tänka multimedialt kan man också väcka kundens känslor inför en produkt på ett nytt sätt, anser Wolfgang Gruschwitz vd för Munich Design studio och hänvisar till det gamla konceptet AIDA som står för Attract, Interest, Desire, Action.

– Kunderna vill ha upplevelser och genom att integrera digitala och analoga upplevelser, gör man dem starkare. Det är en fysiska butikens fördel.

Redan i entrén ska kunden mötas av varumärkesanpassad musik som inte ska vara för lugn, tempo i musik ger mer handling av kunden.

För att locka fram intresset, finns digitala skyltar i transparent glas i skyltfönstret som visar vädret vilket också ger butikspersonalen möjlighet att snabbt plocka fram väderanpassade produkter till entrén för att locka in kunden i butiken. Vid regn åker paraplyerna långt fram, vid solsken skyltas det snabbt om till solhattar och solglasögon.

En digital skylt nära produkterna kan också visa omdömen och rekommendationer från nätet. En annan digital skylt kan användas till att lyfta fram månadens produkt. Kunden kan, om den vill, beställa varan direkt på plats vid skylten.

Väl inne i butiken går det att sätta igång kundens köpsug genom att låta dem digitalt använda produkten genom augmented reality. Om det till exempel rör sig om en stekpanna så kan kunden prova produkten genom att ställa den under en kamera som triggar igång en video. Där kan man se hur maten kan tillagas.

– Du säljer inte stekpannan, du säljer känslan av att laga mat i panna. Genom att låta kunden vara interaktiv och sätta igång fantasin kombineras det autentiska med det digitala, säger Nikolai Gruschwitz.

Genom fler digitala verktyg kan butiken ha färre produkter i butiken och låta kunden kombinera dem via skärmen. Porslinsset kan visas upp på ett digitalt bord där man kan se det dukade bordet med produkter man har valt och där priset anges i kanten av skärmen. Man kan också låta kunden se det totala beloppet i de kombinationer som har valt ut på displayen.

– Genom augmented reality kan butiken visa upp känslan man vill förmedla.

Ett annat exempel är ett rum med heltäckande väggar som visar upp olika miljöer när kunden tar i produkten. Ett par skidor genererar en video med slalomåkare i pudersnö, ett fiskespö en bäck där andra redan är på plats och fiskar.

– Genom att skapa demo-miljöer placerar man kunden där den redan vill vara när produkten plockas upp och hjälper köpbeslutet, säger Nikolai Gruschwitz.

Genom kamerorna i butiken kan också butiken få signaler om hur många gånger en viss typ av kund har rört vid produkten. Man kan se kundens reaktion och om de skickar köpsignaler. Tillsammans ger de statistik vilket ger en indikation om produkten ska flyttas till en annan plats och produkten kan marknadsföras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.09