Tuff inledning på modehandelsåret – försäljningen snöade bort
Försäljningen av kläder i fysiska butiker, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 9,4 procent i februari jämfört med motsvarande månad i fjol.
Motsvarande siffra för skobutikerna visar ett tapp om 5,8 procent. Försäljningen gick trögt trots att jämförelsetalen från i fjol var modesta. Februari är dock generellt oftast ingen god månad för modehandeln.
– Månaden ligger inklämd mellan vinterns slutreor och en vårförsäljning som inte kommit igång. Det gör februari till den minsta försäljningsmånaden som också ger låga marginaler. Det är först i mars som vårens mode börjar sälja i en större omfattning. I år ligger påsken tyvärr i mars och dessutom i samband med lönen, vilket är negativt för sällanköpsvaruhandeln då intresset under påskhelgen ligger på mat, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.