Mer aktivism och mindre konsumtion
Augmented reality kommer att slå igenom på allvar under året och vi fortsätter att utforska vårt DNA i lugn och ro hemma. Kartläggningen används sedan för olika livsstilsval, både diet och träning.
Unga vuxna prioriterar mindfulness och så kallad clean living med det övergripande syftet att skapa en hållbarare värld. De föredrar att stanna hemma och ratar alkohol till förmån för en sundare livsstil.
Övergripande är också en minskande konsumtion i alla åldersgrupper där delningsekonomin får företagen att omvärdera sina affärsmodeller. Kunderna vill leva på mindre yta med färre saker och dela på tjänster och saker. Till och med husdjuren får delad vårdnad mellan flera ägare.
Konsumenternas misstro mot företag och deras budskap fortsätter att öka, hållbarhet och socialt ansvar är numera hygienfaktorer, i stället förväntar man sig mer transparens från varumärken.
Ytterligare ett spår som ligger i linje med ovanstående är jakten på sanning, äkthet och unikitet. Alla är kreatörer och delaktiga i designprocesser, allt från skomodeller till mat och vi ser fler aktivister. #MeeToo-rörelsen är bara början och den så kallade hashtag-aktivismen kommer att inbegripa fler globala frågor med internet som centralt verktyg. Ett exempel finns i Storbritannien där konsumenterna gjorde gemensam sak och fick igenom att momsen skulle bort på sanitetsskydd och dagligvarubutiker att sänka priset med fem procent.