De blev Årets Hemköpsbutik
Dagarna hölls på tisdagen och onsdagen på Clarion Hotel vid Arlanda. 300 handlare, butikschefer och personal från huvudkontoret samlades under parollen ”Inspirera till hållbar matglädje – varje dag”.
Under tisdagskvällens gala delades fem priser ut: Årets butik, Årets Hemköpare, Årets ledare, Årets hållbara initiativ samt Årets kundbemötande.
Priset för Årets butik gick till Hemköp Djurgårdsstaden i Stockholm. ”Årets butik tilldelas en butik där alla siffrorna, försäljningen, emv-andelen, bonuskundsrekryteringen, konceptutvecklingen, kundnöjdheten – ja, allting pekar uppåt. Butiken har också en ledare som fortsätter att visa att målmedvetenhet, inkluderande och att ge medarbetarna utrymme att utvecklas är rätt väg att gå”, heter det i motiveringen.
– Vi vinner för att vi har lyckats med nyckeltalen. Vi har bra driv, positiv anda i butiken och jobbar bra ihop. Att vi sedan har jättekul ihop är bara ett kvitto på det, kommenterar butikschefen Christopher Grace.
Priset till Årets Hemköpare gick tilll Dan Rylander på Hemköp Stockholm City.
Årets ledare blev Joselin Mella, Hemköp Nacka Forum.
– Fantastiskt roligt. Jag är överväldigad, säger hon om utmärkelsen.
Priset för Årets kundbemötande delades ut till Matilda Grahn, delikatessansvarig på Hemköp Täby Centrum.
Årets hållbara initiativ 2018 vanns av handlarna Helena och Peter Bergvall och personalen på Hemköp Avesta Skogsbo för sin långvariga satsning på närproducerat kött, chark och delikatesser.
Bland talarna fanns bland anndra meteorologen Pär Holmgren som pratade om klimatet i världen och om utfiskade hav. Med på scenen fanns också Axfoods koncernchef och vd Klas Balkow och Caroline Berg från ägarkoncernen Axel Johnson.
Galan leddes av Fredrik Berling och Maria Nobel, Hemköps kommunikations- och hållbarhetschef, kvällen till ära iklädd en galaklänning bestående av återvinningsbara plastbärkassar.