Jysk tar emot allt
Torsdagen 1 mars införde Jysk Nordics obegränsad returrätt i alla sina 1 200 butiker som är utspridda över 20 länder. De nya reglerna innebär att produkter som köpts från Jysk men aldrig använts kan lämnas tillbaka oavsett när de köptes. En kund som inte har bevis på att köpet genomförts hos Jysk kan få en ny produkt eller tillgodokvitto i utbyte mot varan. Annars är det möjligt att få pengarna tillbaka – både för köpet och eventuell frakt.
Målet är att förenkla returreglerna och därmed göra shoppingupplevelsen smidigare för både kunder och personal. Förändringen kommer efter en stor kundundersökning, med 15 000 svarande i 12 europeiska länder.
Jysk förväntar sig inte att de ändrade reglerna ska leda till en stor ökning av antalet returer.
– De flesta kunder är nöjda med sitt köp på Jysk vilket vi också kan se på alla de positiva recensioner vi får på vår hemsida. De förbättrade returreglerna ger kunderna extra trygghet om de skulle ångra sig. Dessutom betyder de uppdaterade reglerna att det inte är någon stress om du till exempel behöver lämna tillbaka en present som du köpt för flera månader sedan, säger Niels Veien, Executive Vice President Customer Experience på Jysk.