Zalando säljer mer
Den Kinnevikdelägda nätmodehandlaren Zalando omsatte 1 334 miljoner euro under årets fjärde kvartal (1 092), motsvarande en försäljningstillväxt på 22,2 procent, och uppnådde en justerad rörelsemarginal på 8,4 procent. Det framgår av bokslutsrapporten, och var i linje med preliminära räkenskaper som meddelades den 17 januari.
Bolaget spår en försäljningstillväxt på 20-25 procent och en justerad rörelsemarginal på 4-5 procent 2018.
Tillväxtprognosen kan jämföras med marknadsförväntningar om en försäljningstillväxt enligt Bloombergs sammanställning på i genomsnitt 22,6 procent, eller med fjolårsfacit på 23,4 procent.
För lönsamheten väntar sig marknaden ett rörelseresultat (ej justerat ebit) på 264 miljoner euro, motsvarande en rapporterad rörelsemarginal på 4,8 procent.
I rapporten nämns att bolaget kommer att utöka sitt sortiment med bland annat Inditex-varumärket Massimo Dutti, och att Zalandos tidigare aviserade skönhetskategori ska lanseras i slutet av mars.
Under 2017 steg antalet anställda från 12 000 till 15 000, och för 2018 spås en ökning på ytterligare 2 000, främst i Berlin.
Investeringarna uppgick till 244 miljoner euro 2017 och spås bli 350 miljoner exklusive strukturaffärer 2018.