Boozt drar inte ned på tempot
Under fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 644,2 miljoner kronor (467,3) vilket var en ökning med 37,8 procent. Justerat rörelseresultat uppgick till 52,3 miljoner kronor(48,3) för perioden.
E-handlaren har nu drygt 1 miljon aktiva kunder och i genomsnitt handlade de aktiva kunderna 2,37 gånger under de senaste 12 månaderna. I rapporten skriver Boozt att hanteringskostnaden per order minskade i det fjärde kvartalet och för helåret.
Inte oväntat var black friday en viktig helg för e-handlaren och i rapporten skriver Boozt att antalet beställningar uppgick till 90 000 och en omsättningsökning med 140 procent jämfört med samma tid i fjol. E-handlaren säger sig ha klarat det höga trycket och samtliga beställningar ska ha skickats senast påföljande måndag varav 20 000 levererades på lördagen.
Under perioden har e-handlaren accelererat leveranshastigheten och bland annat introducerat samma dag-leverans till 3,5 miljoner kunder i södra Sverige och Köpenhamn, samtidigt som bolaget utökat räckvidden för levereranser dagen efter beställning.
För helåret 2017 sprängde Boozt tvåmiljardersvallen, 2 016,4 miljoner kronor, vilket var en ökning mot 1,4 miljarder 2016 och en tillväxt om 44,4 procent. Det justerat rörelseresultat landade på 48,2 miljoner kronor motsvarande en justerad rörelsemarginal om 2,4 procent för helåret 2017.
E-handlaren verkar inte dra ned på tempot och tillväxten för 2018 förväntas överstiga 30 procent med en förbättrad rörelsemarginal mot 2017.
”Vi är välpositionerade när vi går in i 2018. Vårt fokus på nordiska märken, där vi erbjuder prisvärda lyxvaror till den nordiska konsumenten, kombinerat med ett tydligt fokus på hög kundnöjdhet och effektiv logistik har under 2017, än en gång, visat sig vara ett framgångsrikt koncept", skriver vd Hermann Haraldsson i rapporten.