Stor intäktskälla hotad för Blocket
Under hösten lanserades Wayke - en digital handelsplats för försäljning av begagnade bilar. Syftet var att konkurrera med Blocket bil där en stor del av försäljningen av begagnade bilar äger rum - och satsningen verkar ha fått önskat resultat. Förra veckan meddelade Breakit att flera stora bilhandlare har valt att börja annonsera på Wayke istället för Blocket. En av dem är Bilia, som ska föra över sina annonser för begagnade Volvo- och Renault-bilar. Även Upplands Motor har valt att gå den vägen.
I skrivande stund ligger drygt 43 000 bilannonser uppe på Wayke. Det är samma nivå som under förra veckan, då bolagets vd Martin Fransson sade till Breakit att det är möjligt att de har annonser för hälften av alla de begagnade bilar som säljs i Sverige idag.
“Vi har full förståelse för att man som kund vill prova olika kanaler. Det är tråkigt i varje enskilt fall som en kund väljer att inte synas på Blocket, vår ambition är att vara Sveriges marknadsplats för alla som vill köpa och sälja bil. Det har ju naturligtvis skett tidigare att kunder provat andra kanaler och många har valt att komma tillbaka vilket vi ser som ett gott betyg och tydligt tecken på att vi levererar en konkurrenskraftig och effektiv tjänst”, skriver Blockets vd Jan Prokopec i ett mejl till Breakit.
En av Blockets styrkor är den höga trafiken på sajten.
“På Blocket säljs det mer än 1 bil i minuten och vi hoppas såklart att den effektiviteten är något som alla bilhandlare vill ta del av, även de som testar andra kanaler”, skriver Jan Prokopec till Breakit.