23948sdkhjf

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

I jämförbara butiker i Sverige minskade omsättningen med 21 procent under fjärde kvartalet och totalt med 22 procent under perioden.

Även i Benelux minskade försäljningen i jämförbara och egna butiker med 23 procent under kvartalet medan försäljningen ökade i de finska jämförbara butikerna med 16 procent. God tillväxt i Finland drivs enligt rapporten av breddad distribution av sport- och underkläder både via återförsäljare och egna butiker. Även grossistverksamheten i Sverige för under- och sportkläder beskrivs ha haft ett bra fjärde kvartal.

E-handelsförsäljningen ökade under kvartalet med 2 procent och tidigare strul med sajten som påverkade trafik och försäljning mycket negativt på helåret uppges  under fjärde kvartalet vara åtgärdade.

I rapporten skriver bolaget att det är framförallt inom e-handel och den svenska detaljhandeln som utvecklingen varit svag. I den egna e-handeln minskade omsättningen med 16 procent till 41,1 miljoner kronor för helåret.

För fjärde kvartalet, perioden oktober till december, uppgick koncernens nettoomsättning till 170,3 miljoner kronor (171,4) vilket var en minskning med 0,7 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,3 procent (48,0) och rörelseresultatet uppgick till 16,9 miljoner kronor(21,4). Resultat efter skatt minskade under fjärde kvartalet och uppgick till 11,0 miljoner kronor (17,9).

Totalt finns 41 varumärkesbutiker varav 35 egna butiker i Sverige, Finland, Holland, Belgien och England. Ökningen av antalet egna butiker beror på förvärvet av i Benelux dit 13 butiker hör.

För helåret ökade koncernens nettoomsättning med 10,3 procent till 696,5 miljoner kronor (631,6). En omsättningsutveckling som är god och härrör i huvudsak till förvärvet av tidigare distributör i Benelux i början av 2017.


Framförallt inom e-handel och samt den svenska detlajhandeln utvecklas svagt E-handeln minskade omsättningen med 16 procent 41,1 miljoner kronor

Finska retail ökade under året med 25 procent 5 procent i jämförbara

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098