Sällanköp drivs av näthandeln
Näthandeln fortsatte inte oväntat att öka under 2017, i jämförelse med förra året ökade handeln med 16 procent, det framgår av året E-barometer som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Den totala handeln 2017 uppgick till 67 miljarder kronor och motsvarade nästan förväntningarna som låg på 17 procent. I nuläget utgör näthandeln knappt 9 procent av den totala handeln.
– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.
De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor med 37 procent, skönhet och hälsoprodukter, 28 procent, samt mediaprodukter som stod för 28 procent av försäljningen.
Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent.
I dagsläget säljs var tredje elektronikprodukt via nätet och 16 procent av alla modeprodukter handlas online.
Förlorare i näthandelns utveckling är köpcentrumen som under perioden 2015 till 2017 fått se sin försäljning minska med 9 procentenheter av den yngre generationen som istället väljer handel via mobilen.