Så ska Lexington Company få igång tillväxten
Försäljningen i de egna fysiska butikerna ökade med 2 procent och i den egna webbutiken ökade försäljningen med 31 procent under fjärde kvartalet. Bolaget ser att försäljningen ökar digitalt även via externa partner och ska vidareutveckla erbjudandet via starka e-handlare.
Under innevarande år fortsätter bolaget att anpassa verksamheten för nya konsumentbeteenden och håller samtidigt i kostnaderna enligt tidigare kommunicerad plan.
I september presenterade mode- och inredningsföretaget ny webbutik som nu ska fortsätta att anpassas till lokala marknader och därtill ska omnikanalerbjudandet utvecklas.
”Sammanfattningsvis ökar vi vår totala onlinehandel och har en stabil omsättning i våra egna butiker, men tappar försäljning till de fysiska återförsäljarna", skriver vd Kristina Lindhe i rapporten.
I återförsäljarledet minskade försäljningen med drygt 4 procent 2017 jämfört med föregående helår.
För årets fjärde kvartal, oktober till december,uppgick nettoomsättningen till 76,7 miljoner kronor (84,1). Rörelseresultatet blev 6,2 miljoner kronor (8,4) och rörelsemarginalen uppgick till 8,1 (9,9) procent för perioden. Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor (5,5). Bruttomarginalen förbättrades uppgick till 68,4 (63,3) procent.
Under 2018 planerar bolaget att stänga ett par mindre lönsamma butiker i Norden. Samtidigt öppnar nya butiker som i Sandvika Storcenter och Storo Storcenter i Oslo. Butikerna öppnar i början av mars. Norge är en växande och prioriterad marknad för Lexington Company.
”En starkare bruttomarginal och kontroll på de övriga kostnaderna skapar bra förutsättningar för att kunna fokusera organisationen på att få igång tillväxten igen under 2018. Det kommer att ta tid att genomföra strukturförändringen, och det är svårt att veta när det är fullt genomfört, men vi är på god väg och vi har full fokus på att komma tillbaka till våra historiska tillväxtnivåer”, skriver bolaget i rapporten.