23948sdkhjf

Den disruptiva detaljhandeln har slagläge

Disruptiva detaljhandelsföretag har tre grundläggande egenskaper som gör dem framgångsrika. De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster. De ligger före, är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister. De har i grunden ändrat kundupplevelsen genom att använda ny teknik. Detta visar undersökningen "How Retail Disruptors Drive Industry Change", gjord av RSR, Retail Systems Research, i samarbete med JDA Software.

Vad utmärker ett disruptivt detaljhandelsföretag i en bransch som håller på att stöpas om i grunden? Vad gör de annorlunda jämfört med icke-disruptiva? Den frågan ställde sig RSR, Retail Systems Research, som tillsammans med JDA Software tagit fram rapporten How Retail Disruptors Drive Industry Change”.

Undersökningen visar att det finns både skillnader och likheter mellan disruptiva och icke- disruptiva detaljhandelsföretag men också ett antal myter om de disruptiva.

 Först myterna eller de förutfattade meningarna om de disruptiva.

  • Ett disruptivt företag måste vara stort. Man kan anse att storföretag som Amazon och Walmart är disruptiva men stora företag är svåra att kursändra.
  • Det är bara små start ups som klarar att vara disruptiva. Inget kan vara mer fel. Det krävs en rejäl omsättning och en stor kundstock för att klara detta. Man hittar de flesta disruptiva i mellanskiktet.
  • De disruptiva kommer från en speciell bransch eller från någon specifik del av världen. Fel. Det finns disruptiva företag i hela världen och i många olika branscher.
  • De disruptiva satsar 100 procent på e-handel. Fel igen. Den fysiska butiken lever i högsta grad, även för de disruptiva. 8 av 10 av de undersökta disruptiva har butiker och planerar att öppna nya. 7 av 10 anser att ”fullfillment” inom cross-channel kommer driva trafik till de fysiska butikerna. Det inkluderar ”buy online, pick-up in store” (BOPIS) och ”buy online return to store” (BORIS) som kommer fortsätta att växa enligt studien.

Interaktiv teknik och lojalitetsprogram rankas också högt bland faktorer som kommer driva trafik till butikerna.

  • De satsar alltid stenhårt på den senaste tekniken. För disruptiva detaljhandelsföretag är teknik emellertid en strategisk faktor som skapar möjligheter, inte bara en kostnad som måste hanteras. Men de är också snabba att ändra kurs när de märker att de förväntade effekterna uteblir.
  • Det är stor skillnad på lönsamheten. Undersökningen visar att det inte är någon större skillnad vad gäller den långsiktiga lönsamheten mellan disruptiva och icke-disruptiva.
  • De disruptiva är vinnare i alla lägen. Tveksamt. Visserligen växer många lönsamhetsmässigt snabbare än de traditionella, genomsnittet är 11 procent per år, men det finns inga bevis på att de är mer lönsamma över en längre tid.

Trots att undersökningen tar död på ett antal förutfattade meningar om de ”nyskapande” detaljhandelsföretagen, finns det ett antal faktorer som är utmärkande för de disruptiva. De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster. De ligger före, är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister och de har i grunden ändrat kundupplevelsen genom att använda ny teknik. Sociala medier för kundengagemang liksom mobila enheter för personalen i butikerna är centrala ingredienser.

Ekonomin verkar också påverkas av de nyskapande strategierna. Nästan sju av tio företag säger sig vara lönsamma. Ytterligare en dryg fjärdedel säger att man kommer vara det inom 18 månader. Tillväxten är också stark inom kategorin. Knappt hälften växer med en årlig tillväxt på mer än 11 procent. Bara 30 procent av de icke disruptiva företagen växer så snabbt.

Ska då de ”traditionella” sträva efter att bli mer disruptiva? Undersökningen pekar avslutningsvis på några viktiga punkter som de flesta detaljhandelsföretag kan lära av ”nyskaparna”.

För det första att man måste inse att hela branschen förändras och där fokus ligger på teknikdriven kundupplevelse. Använd tekniken så den genererar både intresse och lojalitet från kunderna.

Våga tänka utanför boxen och fråga dig vad nya tekniska lösningar kan betyda för lönsamheten. Men bli inte slav under tekniken. Det bästa är en nyttig mix. Att ha en bra idé och förstå hur man ska genomföra den, är nyckeln för framgångsrik försäljning. Och se till att vara snabbfotad och lyhörd för kundernas önskemål.

För att läsa hela rapporten:

How Retail Disruptors Drive Industry Change, Special Report

By Nikki Baird and Paula Rosenblum, Managing Partners, Januari 2018

 

Fotnot:

Ordet ”disruptiv” associeras främst med oväntade lösningar som är enklare och billigare än de etablerade. De disruptiva företagen underminerar gamla affärsmodeller, förändrar synen på vad som är kundvärde och hittar nya kundgrupper som aldrig annars hade blivit kunder. En disruptiv innovation vänder upp och ner på spelplanen och skriver om reglerna.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095