Resultattapp för Odd Molly
Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättning till 89,6 miljoner kronor (86,5) vilket var en ökning med 4 procent.
Rörelseresultatet rasade och landade på -11,1 miljoner kronor (-0,3). Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till -9,2 miljoner kronor (0,8). Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,6 procent (60,0).
Ingen utdelning per aktie föreslås av styrelsen till årsstämman som hålls i Stockholm 4 maj.
I rapporten skriver bolaget att fjärde kvartalet kommit att utvecklats till ett rearace med mid season-rea, black friday, som visserligen slog rekord, men i sin tur ledde till att julhandeln tappade och sammantaget minskar marginalerna när kunderna inte handlar till fullpris.
Avgående vd Anna Attemark skriver i rapporten att förändringsresan och omställningen till ökat fokus på digital handel pågått sedan hon tillträdde. Hon skriver vidare att ”trenden i branschens omvandling fortsätter – e-handeln ökar, marknaden blir alltmer readriven och många fysiska återförsäljare har det tufft”.
Bolaget säger sig vara starka digitalt och försäljningen i egen och extern e-handel stod för 40 procent av den totala försäljningen 2017. Dock var tillväxttakten inte lika hög i fjol som tidigare år.
Även för helåret rasade resultatet och uppgick efter skatt till -6,3 miljoner kronor (17,7). Nettoomsättningen 2017 uppgick till 432,1 miljoner kronor (423,2), en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet uppgick till -4,5 miljoner kronor (24,5) för helåret.
I rapporten skriver bolaget att försäljningen i de egna kanalerna ökade med 13 procent för helåret. Bolaget har nya agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike och därtill har en ny säljare har anlitats för Storbritannien.