”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”
Departments and Stores är en av de entreprenörer som driver avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg. Totalt har de hand om cirka 600 varumärken fördelade över 42 avdelningar inom kosmetik, mode, juveler och accessoarer. 28 av dem ligger i det Stockholmsbaserade varuhuset på en yta om 6 900 kvadratmeter. När NK nu ska byggas om och uppgraderas påverkas 11 av dessa avdelningar.
Först ut att uppgraderas blir avdelningarna på gatuplanet och där har arbetet redan påbörjats med accessoaravdelningen. Där ligger även kosmetikavdelningen, som ska få en större yta och ta in 30-40 nya varumärken, varav vissa blir unika för NK.
Nanna Hedlund, tillförordnad vd på Departments and Stores, berättar att företaget är positiva till de förändringar som väntar.
– Förändringarna på NK är extremt positiva och efterlängtade. Det här känns som en nödvändig uppgradering för att vara en shoppingdestination i världsklass. Vi ser tydligt att det generellt är tuffare inom fysisk handel men är övertygande om att shoppingupplevelsen i fysiska butiker fortsatt kommer att vara väldigt relevant när det gäller lyx och premium.
– Den tydligaste trenden som vi ser är att lyx och premium generellt går bäst inom alla segment, oavsett om det gäller kosmetik, mode eller accessoarer, tillägger hon.
Hur kommer ni att påverkas av ombyggnationerna?
– Det är svårt att säga men finns en bra ombyggnadsplan för hur avdelningarna ska flytta runt under arbetets gång. Vi hoppas såklart att det inte ska störas för mycket.
Förändringarna på NK innebär bland annat en satsning på manlig skönhet och plan 2 kommer bland annat att bjuda på herrmode, skor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå. Inom manligt mode planerar Departments and Stores att ta in flera nya varumärken.
– Vi har påbörjat en uppgradering av varumärkesmixen i våra herrmodeavdelningar. Vi tar in ett flertal nya varumärken redan i vår och i höst tar vi in ytterligare några till, varav vissa blir unika för NK i Sverige.
År 2016 lanserade RNB, som äger Departments and Stores, en e-handelssatsning på herrmode; Man of a Kind. Förändringarna på NK kan vara positiva även för denna satsning, menar Nanna Hedlund.
– På sätt och vis kan man säga att det vi gör här får ringar på vattnet även för Man of a kind. Ju fler varumärken som vi tecknar avtal med för NK, desto fler blir även tillgängliga via Man of a Kind.
Nanna Hedlund är tillförordnad vd på Departments and Stores fram till dess att Lina Söderqvist tillträder som ny vd under våren. Hon är till vardags vd på Polarn O. Pyret.