Valentin ger försäljningsskjuts
Nästan varannan svensk, 46 procent, uppmärksammar dagen med presenter, blommor, choklad eller restaurangbesök men även med fin middag hemma, enligt en rapport från Svensk Handel.
Dagen betecknas inte oväntat som mest viktig för blomster- och dagligvaruhandeln där fyra av tio, 38 procent, säger att dagen är viktig för försäljningen. Motsvarande siffra för handeln som helhet är 20 procent.
Under Alla hjärtans dagveckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med Alla hjärtans dag 2016. Dagen genererar högre försäljning än fars dag men klår inte mors dag eller mellandagsrean.
Försäljningen av praliner ökade med drygt 80 procent under Alla hjärtans dagveckan 2017 jämfört med en genomsnittlig vecka. Under veckan 2016 så ökade pralinförsäljningen med 6 procent.
Växter och tillbehör är också en stark säsongskategori som sålde drygt 55 procent mer under Alla hjärtans dagveckan 2017 än under en genomsnittlig vecka.