Rätt musik ökar försäljningen
Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.
Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.
Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.
– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.
Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.
För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.
Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.
– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.
Fakta
|
Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.
Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.
– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.
För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:
- En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
- En med varumärkesanpassad topplistemusik.
- En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
- Ingen musik.
Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.
Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.
– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.