Ren Logik första städmedlet på Apoteket
Som första tvätt- och städmedlet flyttar miljösmarta Ren Logik in på Apotekets hyllor.
Produktserien, som kallas ”Familjen Blom”, består av tio produkter som lanserades på Apoteket i höstas. Med ett eget doft- och designspråk i emballage som tillverkats av bioplast marknadsför Viktoria Widengren, grundaren till Ren Logik, sina skonsamma produkter som ska göra skillnad.
– Förra våren fick jag frågan från Apoteket original om jag kunde ta fram en serie tvätt- och rengöringsmedel. Det var en spännande utmaning att utveckla ett nytt produktsegment, tvätt- och städprodukter har ju aldrig tidigare sålts på apotek, säger Viktoria Widengren, som även driver tvätt- och rengöringsföretaget Washologi.
I ”Familjen Bloms” produkter ingår inga onödiga färgämnen och serien finns både som milt parfymerad eller parfymfri. Även om den är miljömärkt är själva produktinnehållet dock varken organiskt eller ekologiskt. Viktoria Widengren förklarar att då riskerar det att bli mer allergent.
– Apoteket ville inte ha en sådan lösning. Men produkterna är såklart hårt kontrollerade av Apotekets egna kemister. Att klara de testerna är som att komma igenom ett smalt nålsöga.
Ren Logik kommer att säljas exklusivt på Apoteket i ett år fram till hösten 2018. Önskemålet är att hitta lösningar så att de kan expandera och sälja i andra kanaler framöver.
Viktoria Widengren är nöjd med det första halvårets omsättning som når flera miljoner kronor. Med framgångarna i ryggen utvecklar Ren Logik just nu även miljömedvetna kringprodukter som diskborstar med träskaft och miljöanpassade skrubbsvampar.
– Det ska vara så lite plast som möjligt, säger Viktoria Widengren.
I ”Familjen Blom” ingår: tvål, handdisk, mjukmedel, köksspray, flytande tvättmedel och allrengöringsmedel.