23948sdkhjf

Candyking i fokus för Cloetta

"2017 var ett utmanande år", kommenterar vd Henri de Sauvage-Nolting i samband med resultatet för fjärde kvartalet. En av ljuspunkterna var Candyking, som förvärvades under året.
När Cloetta sammanfattar fjärde kvartalet förra året ser man ökad eller oförändrad försäljning i Sverige, Finland och Norge tillsammans med exportmarknader, men minskad försäljning i Danmark, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien.

Bland annat bjöd Candyking, som Cloetta förvärvade i februari förra året, på stark försäljningsökning i Finland och Norge. Tillväxten för nyförvärvet blev 14 procent under kvartalet, med positiv utveckling på alla marknader utom Polen.

I vd Henri de Sauvage-Noltings kommentarer till rapporten meddelar han också att Candyking lämnar den polska marknaden då man inte ser någon framtida lönsamhet.

Cloettas vinst före skatt uppgick till 171 miljoner kronor, jämfört med 180 miljoner under samma period 2016. Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 20,2 procent till drygt 1,64 miljarder kronor, där förvärvet av Candyking stod för 20,8 procent och valutakursskillnader för –0,6 procent.

"Förvärvet av Candyking och avyttringen av Cloetta Italien har ändrat koncernens struktur väsentligt. Detta gör det möjligt för Cloetta att fokusera mer på att driva organisk tillväxt på de nord- och västeuropeiska marknaderna samtidigt som vi skapar synergier från förvärvet av Candyking", kommenterar Henri de Sauvage-Nolting, som också sammanfattar 2017 som "ett utmanande år".

Med det menar vd:n främst en brand vid en produktionslinje på Cloettas fabrik i Belgien i juni, vilket enligt företaget begränsade produktionskapaciteten. Det ledde sin tur till lägre volymer, högre produktionskostnader och viss förlorad försäljning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.121