Intersport säger upp personal - satsar digitalt
Sportkedjan säger upp personal på servicekontoret i Mölndal. Samtidigt ska kedjan anställa kompetens inom digital handel.
Hur många tjänster som försvinner och hur många i personalen som berörs av förändringarna är inte klart men fackliga förhandlingar pågår sedan en tid och väntas bli klara på torsdagen. Personalen på servicekontoret informerades om förändringarna på onsdagen.
- Detta är ett nödvändigt beslut för att ge oss bättre förutsättningar för framtiden men det är givetvis tråkigt för de anställda som blir drabbade. Detaljhandeln är i stor förändring och vi måste anpassa oss efter rådande konkurrens, säger Marcus Wibergh, vd för Intersport Sverige i en kommentar.
I ett pressmeddelande skriver sportkedjan att "målet är att bli en mer effektiv och modern retailorganisation med kunden ständigt i fokus".
För att klara omställning till att fokusera mer på e-handel ska kedjan anställa omkring 10 till 15 tjänster med digitalt fokus. Några av dessa tillsätts omgående. Därtill har en ny hemsida och tjänster som knyter fysiska butik till e-handel lanserats.
- Vi har gjort stora investeringar på system och lager vilket gör att vi nu kan ta ner kostnaderna på vårt servicekontor. Vi kommer att fortsätta våra satsningar på att vara den ledande omnichannel och en del i detta är att investera i fler medarbetare inom e-handel för att kunna ge en större kundupplevelse, säger Marcus Wibergh, i en kommentar.