Hon kan få EY-pris
Kläddesignern Gudrun Sjödén, grundare till Gudrun Sjödén Group, är en av finalisterna när EY utser vinnaren i kategorin Årets internationella tillväxt i sin årliga tävling EY Entrepreneur Of The Year 2017. Hon öppnade sin första butik i Stockholm år 1976 och designkonceptet har varit en framgångssaga.
I dagsläget finns det 22 fysiska Gudrun Sjödén-butiker utspridda i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, USA och Tyskland, samt en webbutik som når kunder i 52 länder. Företaget har nu nära 330 anställda och en omsättning på drygt 700 miljoner kronor.
Gudrun Sjödéns tips till blivande entreprenörer är ”segast vinner”.
De övriga nominerade i kategorin Årets internationella tillväxt är Martin Lidgard (Web Manuals Sweden), Juha Ojala (Muovitech), Björn Jansson (Syntronic), Magnus Johansson (Kalmar Motor) samt Claes Mellgren och Per Olof Andersson (AQ Group AB).
Priset delas ut under tävlingen EY Entrepreneur Of The Year 2017, som anordnas av revisionsföretaget EY. Tävlingen går av stapeln i Blå Hallen i Stockholms stadshus den 25 januari. Där kommer entreprenörer från sex olika bolag att tävla om titeln Sveriges främsta entreprenör. Vinnaren får sedan representera Sverige i den internationella finalen i Monaco som äger rum i juni och där vinnare från ett sextiotal länder deltar.
Förutom utmärkelserna Främsta entreprenör och Bästa internationella tillväxt kommer priser även att delas ut inom kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. Dessutom delas utmärkelsen Family Business Award ut för tredje året i rad.
Finalisterna i samtliga kategorier har valts ut med hänsyn till sex kriterier: entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.