Millenniemänniskan utmanar handeln 2018
2018 har precis startat, ett år som många hoppas ska fortsätta präglas av den starka globala ekonomin. Euromonitor International har släppt sina prognoser och listat följande tio trender som kommer att påverka konsumtionen 2018. Trenderna bärs upp av millenniegenerationen som precis tagit klivet in i vuxenlivet.
1. Renlevnadsmänniskorna
Renlevnadstrenden fortsätter med skeptiska konsumenter som vill leva upp till sina ideal och känna att de kan göra skillnad. Träningsgenerationen fortsätter att gymma och satsar på en hälsosammare livsstil.
2. Låntagarna
Som en motvikt till materiell konsumtion och ägarskap blir det allt vanligare att låna saker av varandra och dela med sig av vad man har. Uppsvinget för Airbnb på resemarknaden är ett exempel på det. Värdet av en rörligare och friare livsstil, där man skaffar sig tillgång till de saker man behöver när man behöver dem, är viktigare än hamstring.
3. Aktivisterna
Att säga ifrån och säga vad man tycker, på till exempel sociala media, är viktigt. #MeToo är ett av de senaste exemplen på det. Många väljer också att agera och lobba öppet för sina övertygelser, vilket ibland sprider sig globalt, till exempel aktiviteter inom djurrätt.
4. Egocentrikerna
Fokuseringen på jaget fortsätter, från det ökade intresset för släktens ursprung till träning, hälsa, kost och rätt make-up som framhäver den bild som man vill återspegla.
5. Anpassningsbara entreprenörer
Behovet av en flexibel livsstil ökar och med det även riskerna. Milleniemänniskorna ratar ofta traditionella 9–5–karriärer framför möjligheten att fullfölja egna projektidéer. Barn och familj kommer allt senare i livet.
6. Visionärerna
Nyfikenheten på allt som är nytt fortsätter – ny smart teknik, annorlunda resmål, osv. Internet är den viktigaste butiken där man handlar det mesta online.
7. Kritikerna
Efter ett turbulent 2017 växer misstron och kritiken. Det kan ta sig många uttryck, till exempel skepticism över massproducerade produkter och de företag som tillverkat dem och en trötthet på tom retorik och tomma löften. Det som man köper kommer från en producent som man litar på.
8. Individualisterna
De personliga vanorna och utgifterna utvärderas noggrant och att göra saker ”på sitt eget sätt” prioriteras. De kan handla om hur man väljer att designa sitt hem, hur maten ska lagas eller var man vill resa. Den personliga kreativiteten och uppfinningsrikedomen är stor.
9. Sambogenerationen
Att dela boende med likasinnade vänner har blivit allt vanligare. Det är ett sätt att spara pengar och hitta inspiration. De flexibla milleniemänniskorna delar också gärna på inköp till hemmet, bil och kläder.
10. Överlevarna
Även om många har låg inkomst ser de till att ekonomin går ihop genom att bara handla det som de behöver och på extrapriser, lågprisvaruhus och rea. Alternativa sociala livsmedelskedjor som säljer livsmedel med kort utgångsdatum och skadade förpackningar står också högt i kurs. Danska WeFood är ett exempel på det.