23948sdkhjf

Butiker måste satsa på upplevelser

Detaljhandel i fysiska butiker måste tillhandahålla upplevelser snarare än bara varor om den ska frodas i takt med att e-handeln växer. Det sade Harvard-ekonomiprofessorn Edward Glaeser till Nyhetsbyrån Direkt vid Skagen Fonders nyårskonferens 2018.

Om allt man får när man går till butiken är en vara som man lika gärna kan köpa online är det svårt att se att det kommer att frodas. Vi har sett samma sak för shoppingcenter som ligger utanför stadskärnor i USA, säger Edward Glaeser som har stadsmiljöer som ett av sina största forskningsområden.

Den långsiktiga ekonomiska framgångsfaktorn för städer handlar om exportorienterade tjänster såsom finans, men även tjänstesektorn där man faktiskt får något givande från kontakt med en annan människa som man inte kan få online, uppger han.

Kommer fysisk detaljhandel att lyckas framöver och därmed fortsätta använda en hel del fastighetsutrymme i städer?

Jag tror att detaljhandeln kommer att se något annorlunda ut, men min bedömning är att folk tycker om att shoppa. Det är kul att köpa saker och det finns ett stort kommersiellt intresse av att komma på hur man ska få människor att fortsätta shoppa i städer. Man behöver bara vara kreativ. Viss shopping kommer dock helt att ersättas av e-handel.

Vid sitt anförande pratade Edward Glaeser även om hur stadsmiljön påverkas av pågående trender inom fordonssektorn som kan medföra behov av färre bilar på sikt.

Vissa parkeringsbyggnader byggs med högre takhöjd än normalt så att de kan byggas om till annat i framtiden. Den generella poängen är att man som fastighetsutvecklare verkligen bör satsa på en fysisk miljö som kan förändras när teknologin och efterfrågan ändras. Smart utrymmesutveckling möjliggör exempelvis för omkonfigureringar från små till stora lägenheter och tvärt om, från öppna kontorsmiljöer till avskilda miljöer, och så vidare, säger ekonomiprofessorn avslutningsvis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074