23948sdkhjf

Stärkt VRG

Sko- och accessoarkoncernen ökade försäljning i jämförbara butiker under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Resultatet förbättrades rejält under perioden.

Koncernens nettoomsättning uppgick till 216,8 miljoner kronor (212,9) vilket en ökning med 3,9 miljoner kronor under det första kvartalet, september till november. Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 4 procent under perioden.

Bruttovinstmarginalen stärktes och uppgick till 58,2 procent (57,1) Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (9,9), en förbättring med 6,8 miljoner kronor.

Resultat efter skatt uppgick till 9,5 miljoner kronor (5,2).

Under kvartalet nyöppnades Accent i Linköping med nytt butikskoncept och därtill fick butiker för koncernens koncept Accent och Rizzo nya affärslägen i köpcentrumet Hansa i Malmö.

Butiken för Rizzo på Biblioteksgatan i Stockholm, som sedan 2016 var under ombyggnad, drabbades av brand i november 2017 och kommer inte kunna öppnas enligt plan till våren.

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att höstens kampanjer som Rizzos 40-årsfirande och Black Friday gynnat försäljningen väl. Enligt plan har koncernen rensat i det fysiska butiksbeståndet och av planerad stängning om 35 mindre och olönsamma butiker har21 butiker stängts.

Nu fortsätter koncernen att arbeta med det digitala erbjudandet och enligt vd Jonas Ottosson ökar försäljningen i e-handeln snabbt. Under kvartalet har koncernen levererat en lösning för kundbeställningar i butik.

Antalet butiker uppgick till 127 jämfört med 131 butiker föregående år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078