Så tog Black friday över november
Månadens förlorare var leksakshandeln och heminredningshandeln.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,2 procent mellan november 2016 och november 2017, visar Detaljhandelsindex för november.
Det är den starkaste tillväxttakten hittills under året. Totalt omsatte detaljhandeln drygt 67 miljarder kronor under månaden pådriven av Black friday.
Dagligvaruhandeln ökade med 2,9 procent, där prishöjningar på livsmedel låg bakom större delen av ökningen. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,0 procent – vilket var årsbästa.
Den starka försäljningsökningen i november sker dock på bekostnad av handeln i december, konstaterar Hui research i sin analys av månaden. För sällanköpsvaruhandeln har decembers betydelse minskat. Hui bedömer det högst troligt att den negativa trenden kommer att fortsätta.
Kampanjförsäljningen kan också ske på bekostnad av lönsamheten. Statistiken visar att mer än hälften av sällanköpsvaruhandelns delbranscher uppvisade en negativ prisutveckling under november. Detta kan givetvis kompenseras av en högre försäljningsvolym men huruvida så är fallet återstår att se, funderar HUI.