9 miljarder – seniorernas julklappspott
Av de allra flesta seniorer (+55 år), köper 94 procent julklappar till andra. Och det till ett värde på cirka nio miljarder kronor per år. Det visar den senaste Seniorbarometern, en undersökning genomförd av medlemsföretaget Smart Senior, där över 7 600 seniorer medverkat.
Var fjärde senior (+55 år) önskar sig julklappar och då är det upplevelser av något slag som toppar önskelistan.
Seniorerna står för två tredjedelar av den svenska köpkraften. Resultatet omräknat på totalt tre miljoner svenska seniorer visar att de spenderar cirka nio miljarder kronor på julklappar, varje år.
- Var åttonde svensk senior köper julklappar för minst 6 000 kronor, det är uppseendeväckande. Här sker en gigantisk överföring av förmögenhet mellan generationerna, varje år, säger Mathias Lang, vd för Smart Senior.
De flesta, 60 procent uppger i den internetbaserade undersökningen att de planerar att spendera lika mycket på klappar som tidigare år. 25 procent tänker minska summan de spenderar på julklappar.
- Den minskning som uppges i inköp av julklappar bland seniorerna är i relation till samhället i stort. Vi svenskar har överlag en vision om att minska vår konsumtion generellt, och seniorerna är inget undantag, säger Mathias Lang.