De kopplar upp butiken
– Vi hjälper till att flytta in e-handeln i butik, säger Leif Liljebrunn.
Han är vd för bolaget som började med digitala hyllkantsetiketter och butiks-tv och nu är ett mjukvaruföretag i marknadskommunikationsbranschen.
Vägen har gått över digitala bildskärmar fram till dagens lösningar där online och offline knyts samman i butikens interaktiva skärmar, mobiltelefonköp, minut-rörliga priser som samvarierar med vädret, videoväggar och informationsflöden i sociala medier.
– Framtidens butik är en mindre och mer digital, interaktiv och individanpassad butik. Retail måste nyttja tekniken bättre och automatisera kommunikationen, säger Leif Liljebrunn, som är övertygad om att det är enklare att ta in online i den fysiska butiken än vice versa.
– Det är både dyrt och riskabelt för en e-handlare att komplettera med fysiska butiker. Det är enklare för en retailer som har ett befintlig butiksnät att digitalt börja kommunicera med konsumenten.
Bolaget är med som leverantör när sportkedjan Stadium rullar ut en digital giv i sina butiker. E-handeln tas till butiksgolvet när kunder och personal via skärmar i butiken får tillgång till hela centrallagret. Priserna kan läsas av med handscannrar. Den kund som inte vill betala i kassan och ta med varan hem direkt lägger beställningen i butiken och får hemleverans eller leverans till annan butik. Det digitala utbudet är anpassad efter kundpreferenser.
Butiksinnehavaren kan logga in på skärmen för att exempelvis se vad kunderna klickat på, vad och hur mycket de handlat för. Tekniken är direktkopplat till lagersaldot.
Inspirationsskärmar med rörliga media skapar känsla och bygger varumärke i butiken. Innehållet kan anpassas efter tillfället; efter veckodag, om det regnar ute eller är fler kvinnor än i lokalen.
Det senaste året har pressmeddelanden kring Zeta displays uppköp duggat tätt. Man har köpt motsvarande konkurrenter i både Finland och Norge. Senaste förvärven är norska Liveqube som arbetar med musik i butik och holländska QYN som specialiserar sig på digital signage.
– Våra kunder ställer ökade krav på att vi kan tillhandahålla helhetslösningar, i många fall på europeisk nivå, säger Leif Liljebrunn som flaggar för fler uppköp.
I takt med att butiks- och servicehandeln satsar mer av budgeten på digital kommunikation känner Zeta display av ökande efterfrågan. Första halvåret i år ökade nettoomsättningen med 61 procent. Vinsterna har stadigt ökat sedan 2015, då bolaget efter några år med förluster omorganiserade.
I början på december började bolaget handlas på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.
– Noteringen på Nasdaq Stockholm är en viktig milstolpe för ZetaDisplay och ett resultat av vårt målmedvetna arbete då vi breddat verksamheten såväl geografiskt som vertikalt. Genom listbytet når ni en annan typ av långsiktiga institutionella ägare som kan stödja oss i vår tillväxtresa, säger Leif Liljebrunn.
Hur ser det då ut med möjligheten till digital kommunikation i butik för mindre aktörer som inte har den stora plånboken?
– I takt med att lösningarna blivit enklare och billigare, och att mycket av tekniken läggs i molnet, möter vi också mindre kedjor idag. Den tekniska utvecklingen gör tekniken mer tillgänglig och billigare, liksom möjligheten att själv skapa mer av innehållet på displayerna, säger Leif Liljebrunn.