Butiksstängningar för H&M
Koncernen försäljning under fjärde kvartalet, september till november,inklusive moms uppgick till 58,5 miljarder jämfört med 61 miljarder kronor. Exklusive moms uppgick försäljningen till 50,4 miljader kronor jämfört med 52,7 miljarder vilket var en minskning med 4 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. I lokala valutor minskade försäljningen med 2 procent.
I rapporten skriver koncernen att försäljningen dök under koncernens förväntningar framförallt i de fysiska H&M-butikerna men att e-handel och koncernens övriga koncept utvecklades bättre. Koncernen menar också att obalans i kollektionssammansättning bidrar till de negativa utfallet. Nu lovar koncernen bättre integration mellan fysiska butiker och e-handel. I rapporten skriver koncernen att butikstängningar och färre öppningar väntar. Därtill aviserade koncernen tidigare i höst förändringar i ledning.
Koncernens försäljning inklusive moms under räkenskapsåret 2017 ökade med 4 procent till 233 miljarder kronor. Omsättningen exklusive moms uppgick till 200 miljarder vilket var en försäljningsökning i lokala med 3 procent.