Så shoppar svenskarna inför jul
Julshoppingen har börjat sprida ut sig under en längre period och hushållen är starka. I en rapport från Sveriges Annonsörer visar det sig att nästan sju av tio planerar att handla sina julklappar främst i fysiska butiker.
51 procent planerar att handla på nätet. Drygt var tionde har dock redan köpt sina klappar under ”Black Friday” och nästan lika många planerar att göra det under mellandagsrean. Det visar en undersökning från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Nnappt sju av tio (69 %) planerar att köpa klappar i en fysiska butik. Det är framförallt kvinnor (72 %) i åldrarna 18-29 år (75 %) och de med en hushållsinkomst runt 600 000 kronor (78 %) som planerar att julshoppa i fysiska butiker. Men webben växer som kanal- och komplement till den fysiska butiken och 51 procent svarar att de också planerar att köpa på nätet innan julafton.
Hur planerar du att göra dina inköp av julklappar i år?
- Fysisk butik innan julafton 69 %
- Webb/e-handel innan julafton 51 %
- Handlar inte julklappar alls 11 %
- Köpte i webb/e-handel under ”Black Friday” 9 %
- Fysisk butik under mellandagsrean 6 %
- Webb/e-butik under mellandagsrean 3 %
- Köpte i fysisk butik under ”Black Friday” 3 %
- Ersätter alla julklappar med donation till välgörenhet 3 %
- Fysisk butik på julafton 2 %
- Köpte i webb/e-handel under ”Cyber Monday” 1 %
- Webb/e-handel på julafton 0 %
- Vet ej 6 %