23948sdkhjf

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Störst jul-klirr i kassan är det i leksaksbutiker och hos bok- och guldsmedshandeln.

Även om julhandeln varje år ökar minskar dess betydelse för detaljhandeln i stort i takt med att vi sprider ut konsumtionen över året, konstaterar Svensk Handel i sin julrapport.
Icke desto mindre beräknas svensken handla för 1 600 kronor extra per person i jul. I förlängningen ger det statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor.

Mer klappar på nätet

Att köpa julklappar i den lokala butiken är fortfarande vanligast, visar rapporten. Men lite drygt var tredje person kommer att köpa majoriteten av sina julklappar online. Var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
– I takt med att näthandeln växer ökar också handeln från utlandet. Konkurrensen blir tuffare och en allt större andel av julhandeln riskerar att hamna utanför Sveriges gränser, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Skumgodis – en julhit
Det är inte bara julkänsla i sällanköpsvaruhandeln, utan också i dagligvarubutikerna.
Julveckan är den vecka under året som genererar störst försäljning i dagligvaruhandeln. Undersökning visar att det finns fler varor som säljer stora volymer under julen men som under resten av inte säljer speciellt mycket, som vörtbröd, saffran, inlagd sill och skumgodis.

Ylva Åkesson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126