Tar tempen på marknaden
Affärsidéen kom genom det egna behovet.
-
Jag gifte mig i somras. Min mamma var på jakt efter en klänning men var inte beredd att lägga tusentals kronor på den. Mycket annat skulle betalas i samband med festen. Då kom tanken att kunna hyra en designerklänning för en kväll. Det skulle tilltala både plånboken, plats i garderoben och miljön, säger Oksana Poliakova, grundare av företaget tillsammans med Anna som är designutbildad.
-
Min egen brudklänning hänger här till uthyrning. Den är handbroderad och förtjänar att användas mer än en gång, säger Anna som snart lanserar sin första egna kollektion.
Kompanjonerna har köp in nya klänningar i endast en storlek. Oksanas favoritdesigner från London finns representerad under märket Self portrait. Flera klänningar har hittats på begagnatsajter, en del kommer från vänner och bekanta.
-
Tanken är också att man kan lämna in en finare klänning till uthyrning. Vi tar 20 procent av uthyrningskostnaden samt står för kemtvätt och smärre lagningar, säger Oksana Poliakova.
Butiken har fler ben att stå på. Man erbjuder en sminkning i butiken och i förlängningen när varumärket blivit starkt vill man vara en plattform för nya designer som vill ut på marknaden.
-
Det har gått så fort. 1 september började vi skissa på idén och nu testar vi konceptet här i Passagen. Vi kommer inte att kunna vara kvar här så det gäller att hitta en lokal där verksamheten kan fortsätta.
Marknadsföringen sker också på Instagram och Facebook och de har samarbete med influencers.
-
Hur har ni placerat er prismässigt?
-
– För lågt om du frågar kemtvätten vi samarbetar med, säger Oksana Poliakova.