Så går det för köpcentrumen i år
Det är prognosen från HUI Research och NCSC, Nordic Council of Shopping Centers Sverige.
Motsvarande tillväxt förra året var högre,5 procent, och drevs till stor del av nyproducerade köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion shopping.
Tappar till e-handeln
Årets förväntade tillväxt på 1 procent betyder att köpcentrumen tappar marknadsandelar till e-handeln.
– Under 2017 har nyproduktionen bromsat in, vilket starkt bidrar till den lägre prognostiserade utvecklingen, säger Tobias Rönnberg analytiker på HUI och fortsätter:
– Däremot bidrar restauranger och service till ökad tillväxt. Branschen håller på att ställa om till att bli mer av en mötesplats än en shoppingdestination
Handelsområden tuffar på
För externt lokaliserade handelsområden med spelare som stormarknader, elektronik- och möbelvaruhus är bilden lite annorlunda. De förväntas behålla sina marknadsandelar i år.
Deras tillväxt var förra året 3 procent, och utvecklingen bedöms likadan i år.
Förklaringen är att stormarknaderna har en förhållandevis god utveckling under helåret samtidigt som möbelhandeln och järn- och bygghandeln gått bra under årets tre första kvartal. Nyproduktionen av mer yta i handelsområdena bidrar även till utvecklingen.