E-handeln fortsätter att öka
Det är framför allt möbler och inredning som har lockat svenskarna. Försäljningen steg från 11 till 14 procent under månaden.
I övrigt handlade totalt 65 procent av svenskarna på nätet. Ungefär 20 procent av de som handlade gjorde det från utländska sajter. Mode, småelektronik och sportprodukter var populärast.
Kommande månader kommer försäljningen med all säkerhet växa.
– Förra året såg vi att en större andel konsumenter handlade under de sista tre månaderna, och i år ser det ut att bli likadant, säger Carin Blom detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i ett uttalande.
Det är framför allt Black Friday som ger e-handeln en skjuts. Svenskarna spenderade 5,3 miljarder kronor under årets shoppinghögtid.
– Black Friday förra veckan blev verkligen e-handlarnas dag, och att det skulle bli rekord rådde det inga tvivel om. Däremot kunde varken e-handlarna eller vi drömma om sådana här enorma volymer. Vi hanterade över 700 000 paket i samband med helgen, och trenden fortsatte under veckan. Det råder ingen tvekan om att julhandeln kommer att fortsätta i samma stil, avslutar Carin Blom.