Ikea rankas högst
– Vi är glada och stolta över att konsumenterna har förtroende för oss och vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet är en naturlig del i allt vi gör och vi har kommit en bra bit på vägen. Men mycket återstår fortfarande för att nå vårt mål om att ha en positiv påverkan på både människor och miljö, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef Ikea Sverige i en kommentar.
Studien kartlägger hur svenskar ser på 200 företag utifrån hållbarhet, samhällsansvar, öppenhet och långsiktighet. I år har 25 000 personer i åldern 18–74 intervjuats.
Det är inte första gången Ikea placerar sig i topp. Tony Apéria, ekonomie doktor vid Stockholms Universitet, som har gjort årets studie har sett liknande resultat sedan 2004. Vid 11 av 14 genomförda studier har Ikea rankats högst av svenskarna.
– Ikea är det företag i Sverige som bäst representerar det hållbara förtroendekapitalet. Att enbart leverera inom hållbarhet räcker inte ända fram utan hållbarhet måste kombineras med förtroende. Ikea levererar starkt i båda. Ikea känner kundens vardag och vet hur de kan hjälpa kunden att leva ett bättre liv där hemma, säger han.